سفارش مقام معظم رهبری به سفرای ایران:
خبرنگار فراری
چهار شنبه 7 دی 1390برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : خبرنگار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سفارش مقام معظم رهبری به سفرای ایران: تکیه بر «حکمت، عزت و مصلحت» و حفظ «عزت ملی و عزت هویتی» 

 


رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار وزیر، مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی در منطقه و حوادث کشورهای غربی را بی سابقه و بسیار مهم دانستند.

 
 
 
به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مفام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي را فعالان خط مقدم پيکار عظيم بين المللي در عرصه ديپلماسي خواندند و خاطرنشان کردند: ديپلماسي، به علت اصطکاک منافع کشورها، عرصه مقابله و چالش است اما فعاليت در دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي، فراتر از فعاليت متعارف ديپلماسي در جهان است چرا که سفيران ايران، نماينده نظامي هستند که ذات مستکبران با ماهيت اسلامي آن در تضاد عميق است.
 
رهبر انقلاب با يادآوري نگراني و وحشت جبهه استکبار از نام اسلام افزودند: اسلام با پايه‌ها و مباني استکبار يعني ظلم و تجاوز و اشغالگري مبارزه مي‌کند به همين علت زورگويان جهاني از نفسِ گرايش ملت‌ها به اسلام متوحش مي‌شوند، همچنان که در حوادث ماه‌هاي اخير منطقه، از ظواهر و نشانه‌هاي اسلامي بودن تظاهرات ملت‌ها و پيروزي اسلام گرايان در انتخابات، علناً ابراز نگراني کرده‌اند.
 
ايشان در تبيين بيشتر خصومت گسترده مستکبران جهان با نظام اسلامي، نقش اسلام را در شکل گيري جمهوري اسلامي و پيشرفت‌هاي 3 دهه اخير ملت ايران، نقشي بي همتا دانستند و خاطرنشان کردند: نظام منتخب ملت ايران، با نام اسلام و با برجسته کردن شعارهاي اسلامي به پيش رفته است به گونه‌اي که اکنون دانشمندان جوان اين سرزمين در علوم و صنايع بسيار پيشرفته نظير هسته اي و نانو، با افتخار از بسيجي بودن خود سخن مي گويند و استکبار نيز به همين علت يعني به دليل نقش آفريني مبنايي اسلام در اين سرزمين، به مقابله با جمهوري اسلامي مشغول است.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، خصومت زورگويان جهاني با ايران اسلامي را موجب بروز چالشهايي فراتر از چالشهاي معمول در مسير ديپلماسي کشور برشمردند و با استناد به اين واقعيت، به فعالان دستگاه سياسي خارجي تأکيد کردند: فعاليت مؤثر در اين عرصه، در درجه اول نيازمند قوت قلب، اعتماد به نفس و عزم راسخي است که جز با اخلاص و توکل، اعتماد به پروردگار، حسن ظن به وعده هاي صادق الهي و استحکام دروني ساختار دستگاه ديپلماسي، بدست نخواهد آمد.
 
ايشان، استحکام دروني دستگاه ديپلماسي کشور را به «تقويت معنوي هرچه بيشتر عناصر فعال و مرتبط با دستگاه سياست خارجي و سفارت خانه هاي ايران» منوط دانستند و افزودند: اين استحکام دروني همچنين به مراقبت معنوي و افزايش روز افزون رابطه خانواده هاي سفيران با پروردگار متعال و حسن ظن حقيقي و همگاني به وعده هاي خداوند نيازمند است ضمن اينکه اگر استحکام دروني در هر جامعه اي به دست آيد، هيچ چيز توانايي مقابله با اين جامعه را ندارد..
 
حضرت آيت الله خامنه اي، جايگاه کنوني جمهوري اسلامي را از نشانه هاي آشکار تحقق وعده هاي الهي به مؤمنان مجاهد خواندند و خاطرنشان کردند: در پرتو ايمانِ توأم با تلاش و مجاهدت ملت و مسئولان، تهي دستي و غربت اوايل انقلاب اکنون به سربلندي و عزت تبديل شده است به گونه اي که شعارهاي ملت ايران اکنون در کشورهايي شنيده مي شود که 30 سال با اين ملت دشمني کرده اند و اين، معناي حقيقي پيشرفت و استحکام و قدرت است.
 
رهبر انقلاب، با اشاره به فريادهاي الله اکبر و ديگر شعارها و نشانه هاي اسلامي در «مصرِ حسني مبارک و انور سادات» افزودند: مهم نيست که اين شعارها از کجا الهام گرفته است مهم اين است که حرف ها، شعارها و خواسته هاي 30 ساله ملت ايران، اکنون در خاورميانه، خليج فارس و شمال افريقا، سبز شده است و اين حقيقت، مصداق روشن وعده پروردگار کريم در ياري رساندن به ملت مؤمن ايران است که با تحمل سختي ها، در صراط مستقيم الهي تلاش و مبارزه کرده است.
 
حضرت آيت الله خامنه اي، تکيه بر واقعيات ياد شده را مبناي ضروري حرکت در عرصه «ظريف، خطير و بسيار مؤثر ديپلماسي» برشمردند و در نگاهي آسيب شناسانه، خاطرنشان کردند: در برخي دوره ها، بعضي افراد در عرصه ديپلماسي و غيرديپلماسي، تصور مي کردند پايبندي به ارزشها اجازه و امکان موفقيت نخواهد داد اما تجربه نشان داد که هر قدر پايبندي به اصول و آرمانها بيشتر باشد هيبت و احترام جمهوري اسلامي در نظر طرف مقابل بيشتر خواهد شد.
 
رهبر انقلاب با بيان مصداقي ديگر از آسيبهاي عرصه ديپلماسي افزودند: در مقاطعي، برخي مسئولان، خيال مي کردند اگر در ملاقاتهاي بين المللي، همان حرف هاي صد سال اخير طرف مقابل را به شکل ديگري تکرار کنند نتيجه بخش خواهد بود اما اين کار، آنها را عملاًٌ در چشم طرف مقابل، تضعيف و سبک مي کرد چرا که نشان مي داد از خودشان چيزي ندارند.
 
ايشان، ايستادگي بر حرفهاي «مبنايي، منطقي و مستدل» را موجب تقويت موضع در عرصه ديپلماسي و عامل اصلي مديريت چالشها و طرفهاي مذاکره کننده دانستند و افزودند: پيروزي در ميز مذاکره، نيازمند هوشمندي، ظرافت، اعتماد به نفس، استحکام عقلاني و تحميل استدلال برطرف مقابل است که دست يابي حقيقي به اين عوامل، با اخلاص و توکل و معنويت امکان پذير است.
 
رهبر انقلاب در تشريح عوامل بروز آسيب هاي احتمالي، مراقبت معنوي از خانواده و هوشياري در مقابل رخنه هاي به ظاهر کوچک را مورد توجه قرار دادند و در مصداقي تاريخي خاطرنشان کردند: به فرموده اميرمؤمنان، زبير در مجاهدتها و سختي ها نيز همراه ايشان بود اما وقتي پسرش بزرگ شد، اين صحابه بزرگ تحت تأثير خواستها و حرفهاي پسر، به تدريج در مقابل حق ايستاد و برروي اميرمؤمنان شمشير کشيد و اين واقعيت نشان مي دهد که رخنه هاي کوچک، گاه به انحرافات بزرگ مي انجامد.
 
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان در جمع وزير و مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي در کشورهاي ديگر، آرايش سياسي دنيا را در حال تغيير اساسي برشمردند و افزودند: حوادثي بزرگ در منطقه، اروپا و در جهان در حال وقوع است که بايد با هوشياري کامل آنها را رصد کرد.
 
ايشان، حوادث ماه‌هاي اخير در کشورهاي اسلامي و عمدتاً عربي را انقلابهايي حقيقي اما در اندازه هاي متفاوت خواندند و افزودند: در دهه 60 ميلادي، تحولاتي در بعضي از کشورهاي عربي منطقه رخ داد و در دهه 90 نيز اروپاي شرقي شاهد رويدادهاي بزرگي بود اما حوادث کنوني در منطقه و اعتراضهاي زنجيره اي در غرب، در عمق و عظمت، تفاوتهاي بسيار اساسي با آن تحولات دارد.
 
رهبر انقلاب، «حضور حقيقي، پيش برنده و هدايتگر مردم» و «مخالفت امريکا با بروز اين حوادث» را دو تفاوت اساسي تحولات کنوني منطقه و جهان با رويدادهاي مشابه در دههاي گذشته برشمردند و خاطرنشان کردند: برخي تصور مي کنند امريکا در پشت صحنه، در حال مديريت اين تحولات است اما اين تحليل توهم محض است، همچنانکه 30 سال پيش نيز بعضي ها، با نگاه متوهم فکر مي کردند انقلاب اسلامي طراحي امريکا بوده است.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مواضع متناقض امريکا در قبال حوادث اخير در مصر و ديگر کشورها خاطرنشان کردند: البته امريکاييها بدشان نمي آمد به جاي مبارک، يک عنصر دمکرات و مردمي در اختيار داشتند، اما اين امکان پذير نبود چرا که اگر فردي مردمي، ميهن پرست و حقيقتاً دمکرات روي کار آيد حتماً به مخالفت با امريکا و صهيونيستها مي پردازد.
 
ايشان، نگاه واقع بينانه به صحنه منطقه و جهان را ضرورت حضور قوي و مؤثر در عرصه ديپلماسي دانستند و افزودند: حرکت عظيم ملتها، نشانه بيداري آنهاست و اين بيداري به استناد واقعيات گسترده و ترديدناپذير، صبغه اسلامي دارد البته اين بيداري اسلامي به معناي آن نيست که همه آنها حکومت اسلامي مي خواهند و يا مدل حکومت اسلامي ايران را قبول دارند.
 
رهبر انقلاب اذعان رسانه هاي غربي به پيروزي اسلام گرايان در انتخابات حال و آينده کشورهاي منطقه را نشانه ديگري از اسلامي بودن انقلابهاي منطقه برشمردند و افزودند: در اين اوضاع پيچيده و حساس، دستگاه سياست خارجي کشور، در عرصه گسترده و مؤثر ديپلماسي جهاني، بايد حرف نويِ جمهوري اسلامي را براي ملتها و براي جهان تبيين کند.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «حضور توأمان مردم و ارزشهاي الهي در جامعه» و «ارزشهاي معنوي و الهي همراه با اراده مردم و نه تحميل بر مردم» را، حرف نو و اساسي جمهوري اسلامي خواندند و تأکيد کردند: دستگاه ديپلماسي بايد با حکمت و منطق، مواضع طرف‌هاي ديگر را به تدريج به مواضع خود نزديک کند و با تکيه بر «حکمت، عزت و مصلحت» و حفظ «عزت ملي و عزت هويتي»، به وظايف سنگين خود عمل نمايد که در اين مسير هيچگونه تسليم و کوتاهي نه در مرحله باورها و نه در مرحله عمل، نبايد وجود داشته باشد.
 
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به پيشرفتهاي مستمر کشور افزودند: البته در اين حرکت عمومي رو به جلو، کمبودها و نواقصي در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي و ديگر زمينه ها وجود دارد اما مهم اين است که مي خواهيم آنها را برطرف کنيم ضمن اينکه اين نواقص به مراتب کمتر از آن است که دشمن با بزرگ نمايي مطرح مي کند، تا نقاط قوت را بپوشاند.
 
ايشان در پايان سخنانشان تأکيد کردند: بايد حوادث بي سابقه و عميق منطقه و جهان را با هوشياري رصد و با تصميمات و اقدامات هوشمندانه و حکمت آميز، در اين عرصه نقش مؤثر ايفا کرد.
 
در اين ديدار پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي، وزير امور خارجه با بيان گزارشي از گردهمايي سفيران و رؤساي نمايندگي هاي خارج از کشور، تحت عنوان ديپلماسي و بيداري اسلامي افزود: تلاش دستگاه ديپلماسي، حرکت در جهت اصول و مباني انقلاب اسلامي، از جمله گفتمان مبتني بر انديشه هاي حضرت امام (ره) و رهبري در جهت پيشبرد سياست خارجي است
.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

دل نوشته: با سلام من یه خبر نگار فراری هستم در این وبلاگ خبر ها جدید را ببینید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرنگاز فراری و آدرس kazem64.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.